Thursday, September 15, 2011

Syawal Suram

Disaat hari berbahagia ini dimana terpancar cahaya kegembiraan di wajah-wajah,ada juga yang berduka di sebalik senyuman yang pura-pura.





Untuk syawal tahun ini,si gadis aku lihat tidak seperti tahun sebelum-sebelumnya.biarpun lengkungan sabit itu tidak lekang di bibir,tapi matanya tidak mampu untuk berdusta di depan aku.tenung dalam ke matanya dan aku lihat ada kecewa di jauh sana.dia seperti menyimpan duka di dalam lipatan hatinya.ada yang masih tidak selesai fikir aku dan itu memang sudah pasti.hingga ke satu malam aku lihat dia menjauh sendiri dari keramaian.di satu sudut yang agak tersembunyi,dia sendiri merenung langit hitam kelam.aku cuba mendekat di sambutnya dengan senyuman palsu berhias.

"lihat sana ada bintang"

tunding si gadis pada sebutir yang paling jauh bersinar sana,aku menoleh sekilas.tangannya aku gapai dan genggam erat cuba salurkan kekuatan buatnya.sayang,aku tahu kau sedang gelisah apa yang kau cuba sembunyikan dari aku sebenarnya,masih ada yang tidak selesai lagi? ini hari kemenangan kita kau patut merasainya.mari dekat dan ceritakan semuanya pada aku apa yang telah mengganggu jiwa kamu sayang? kelihatan ia seperti agak berat untuk kau tangggung sendirian.

"aku tidak gembira,banyak yang kacau fikiran aku.nyatanya aku ini terlalu banyak berdosa hinggakan Tuhan sendiri sudah jemu untuk mengampunkannya...."

si gadis aku tarik kedalam dakapan kepalanya jatuh ke bahu aku.dan beberapa detik itu baju aku basah dengan airmata pilu si gadis.kedengaran agak berat luahan ikhlas dari hatinya itu.aku tahu si gadis sedang mencuba dan terus mencuba untuk mencari ketenangan jiwanya sendiri.aku di sisi akan tetap terus memegang kuat tangannya untuk terus sokong perjalanannya yang masih panjang.....




3 comments:

  1. membacanya seperti aku berada dalam satu novel..
    semoa kuatlah si gadis..
    hidup ni memang tak lengkap tanpa dugaan...

    ReplyDelete
  2. aku yakin si gadis sudah lega dengan setiap keluhan dan dakapan yang kau berikan. sekurang-kurangnya dia tidak keseorangan.

    ReplyDelete
  3. aku juga impikan seorang seperti kamu yang mampu menggenggam tanganku untuk terus melangkah...

    ReplyDelete